مجتمع های تجاری نکاتی مهم در مدیریت بهره‌برداری مراکز خرید
  • 1399/06/11

نکاتی مهم در مدیریت بهره‌برداری مراکز خرید

با پیشرفته‌تر شدن جوامع و میل به مصرف‌گرایی در جوامع مدرن و درحال‌توسعه، مراکز خرید به‌عنوان مراکزی مهم جهت دادوستد و فروش اجناس مختلف مطرح شدند تا جای بازارهای سنتی را بگیرند. بهره‌برداری از مراکز خرید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بهره‌برداری از مراکز خرید را می‌توان به مراقبت و باغبانی از یک باغ گل زیبا تشبیه کرد. اگر به این باغ رسیدگی نشود در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین می‌رود. در این مطلب سعی داریم تا در زمینه بهره‌برداری از مراکز خرید و خصوصاً با توجه به پروتکل‌های بهداشتی در خصوص بیماری کرونا بپردازیم.

موقعیت مراکز خرید

پیش از راه‌اندازی و بهره‌برداری از مراکز خرید، اولین قدم برای رسیدن به موفقیت یک مرکز خرید، انتخاب صحیح موقعیت قرارگیری آن است. جهت یک انتخاب صحیح و کارآمد، موقعیت قرارگیری مرکز خرید باید به‌طور دقیق ازنظر سطح درآمد، شکل جمعیتی، میزان تردد در منطقه موردنظر، شیوه دسترسی مشتریان به مرکز خرید و عوامل دیگر بررسی و کارشناسی گردد. هدف از این بررسی‌ها، مرتفع نمودن نیازهای مشتریان با به وجود آوردن یک مرکز خرید کامل و قدرتمند است، بطوریکه بتوان تصویر ذهنی قدرتمندی در ذهن مشتریان ایجاد کرد.

نکات مهم مدیریت در بهره‌برداری از مراکز خرید

مدیریت در بهره‌برداری مراکز خرید از مقوله‌های مهم و موردتوجه بسیاری از سازندگان و مدیران مراکز خرید تجاری است. دلیل این اهمیت نیز شاید فراوانی تعداد مراکز خرید در شهرهای بزرگ و فضای رقابتی سخت بین دست‌اندرکاران آن‌ها باشد. از میان مهم‌ترین نکات در مدیریت بهره‌برداری مراکز خرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسایی بازار هدف

بر طبق تحقیقات میدانی و تکنیک مطالعه فرصت، امکان گزینه یابی بازار هدف نسبت به مشتریان فراهم می‌شود

  • تدوین و آماده‌سازی لیست اصناف و برندهای هدف

لیست اصناف مرتبط به بازار هدف انتخاب‌شده، فضاهای مربوط به هر برند، متراژ موردنیاز هرکدام از آن‌ها و نحوه چیدمان هرکدام باید تهیه و تنظیم شود.

  •  تهیه برنامه مؤثر تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی

به وجود آوردن کمپین‌های تبلیغاتی برای جامعه هدف و اجرای برنامه‌های متنوع جهت مناسبت‌ها برای جذب هر چه بیشتر مشتریان از دیگر اقدامات است.

  • برنامه‌ریزی‌های لازم جهت برگزاری مراسم افتتاحیه

برگزاری مراسم افتتاحیه نقش مؤثری در موفقیت راه‌اندازی و بهره‌برداری مراکز خرید دارد. اهمیت برگزاری درست و برنامه‌ریزی‌شده مراسم افتتاحیه تا حدی اهمیت دارد که عدم برگزاری صحیح مراسم افتتاحیه مناسب می‌تواند باعث تباهی مرکز خرید و زیان فراوان به سرمایه‌گذاران گردد.

  • واگذار کردن واحدهای تجاری

یکی از موارد مهم در راه‌اندازی مراکز تجاری در زمان بهره‌برداری و افتتاح، فعال بودن اکثر واحدهای تجاری و بخش‌های جذاب برای گروه هدف در مرکز خرید است.

  • جذب کارکنان موردنیاز مرکز خرید و دادن آموزش‌های لازم به آنان

از مهم‌ترین بخش‌های مراکز خرید که نیاز به کارکنان آموزش‌دیده دارند می‌توان به قسمت بهره‌برداری شامل مدیر اجرایی و مدیر بهره‌برداری، قسمت مالی و اداری، بخش خدمات، بخش حراست، بخش روابط عمومی و واحد انفورماتیک اشاره کرد که دارای آموزش‌ها و شرح وظایف متفاوتی هستند.

  • افتتاح وب‌سایت و راه‌اندازی حساب در شبکه‌های اجتماعی برای مرکز خرید

راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی و سایت برای مرکز خرید و تولید محتوای مناسب و مستمر و بروز برای آن نیز یکی از ضروریات در بهره‌برداری از مراکز خرید است.

  • تدوین آیین‌نامه و اساسنامه برای مرکز خرید

اهمیت دادن به نظم در هر کاری راهگشاست و مراکز خرید نیز از این امر مستثنا نیستند. تدوین اساسنامه مناسب می‌تواند به جلب نظر مشتریان نیز کمک شایانی نماید.

  • ایجاد برنامه‌های خلاقانه جهت وفادار سازی مشتریان

به وجود آوردن تعلق‌خاطر، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای تداوم داشتن ترافیک انسانی در مرکز خرید است. برای به دست آوردن این امر می‌توان از برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و برنامه‌های هیجان‌انگیز و تقویت باشگاه مشتریان کمک گرفت.

  • استفاده از برندهای معروف در مرکز خرید

استفاده از برندهای معتبر در مرکز خرید می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را به مرکز خرید جلب کند. این برندها می‌توانند شامل برندهای حرفه‌ای تخصصی، سرگرمی و تفریحات، پوشاک و هایپرمارکت ها باشند.

  • ناحیه بندی در مراکز خرید

اصولاً مشتریان مراکز خرید دو دسته هستند، گروه اول مشتریان متمرکز و گروه دوم شامل مشتریان بی‌انگیزه هستند. گروه اول با هدف خرید کالای مشخصی وارد مرکز خرید می‌شوند ولی گروه دوم مشتریانی هستند که بدون نیاز به کالای خاصی به مرکز خرید آمده‌اند که هر دو گروه برای مراکز خرید از اهمیت بالایی برخوردارند. بخش‌بندی فضاهای مرکز خرید جهت قسمت‌های مشخص قرارگیری هر برند و محصول متناسب با فعالیت آن گروه است که باعث می‌شود بازدیدکنندگان زمان بیشتری را در مرکز خرید بگذرانند و همچنین فضایی رقابتی بین برندهای مختلف ایجاد شود.

بهره‌برداری از مراکز خرید در بحران کرونا

طبق یک نظرسنجی که در آوریل سال 2020 میلادی انجام‌شده، از حدود دو هزار نفر از مشتریان مراکز خرید در آمریکا، 58 درصد اعلام کردند تا زمانی که ویروس کرونا خطرساز است از مراکز خرید استفاده نخواهد کرد. همچنین ترجیح می‌دهند خریدهای ضروری خود را نیز از فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های محلی تأمین کنند. شایان‌ذکر است که در زمان تهیه این نظرسنجی هنوز قرنطینه سراسری در آمریکا اعلام‌نشده بود و در بعضی ایالت‌ها، مراکز خرید هنوز مشغول به کار بودند.

از طرف دیگر در سال 2019 میلادی، پیشنهاد مشاوران بهره‌برداری از مراکز خرید بر ترکیب فضای مرکز خرید به‌صورت 55 درصد مختص فضاهای سرگرمی و 45 درصد فضای مختص خرده‌فروشی‌ها بود که با شیوع کرونا و بحران‌های اقتصادی متعاقب آن، درصد اختصاص‌یافته به فضاهای سرگرمی بیشتر شد. این موضوع نشان‌دهنده شروع بحران اقتصادی و متعاقب آن، رکودی است که باعث فقیرتر شدن مردم و همچنین افزایش روش‌های فروش کالای دیگر همچون فروش اینترنتی است که درنهایت باعث کم شدن تمایل جامعه به مراکز خرید و ترجیح استفاده از مراکز خرید، بیشتر جهت تفریح و سرگرمی خواهد شد. درنهایت با ادامه‌دار شدن بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، طی سال‌های آینده رشد بهره‌برداری از مراکز خرید کمتر خواهد شد. بهره‌برداری از مراکز خرید در بحران به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا، نیازمند توجه به نیازهای جدید مخاطبان و خلاقیت بیشتر است. در وهله اول باید اطمینان داشته باشیم و تضمین کنیم که مکان‌های پرتردد مرکز خرید به‌وسیله برنامه نظافتی مناسب و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگهداری می‌شود. در وهله دوم نیز با استفاده از تیم بهره‌برداری مجرب در مجموعه و همکاری با برندهای مستقر در مرکز خرید، تمهیداتی جهت بالا بردن قدرت خرید مشتریان با استفاده از پلتفرم‌های شرکت‌های دیگر و استفاده از خدمات فروش به‌صورت اقساطی و اعتباری اندیشیده شود.

همه‌گیری ویروس کرونا باعث تغییر شکل سبک زندگی تمام مردم در سرتاسر جهان شده است. مراکز خرید نیز از این قاعده مستثنا نیستند و باید خود را با شرایط جدید وفق دهند. در این مطلب سعی کردیم علاوه بر معرفی عوامل مهم در بهره‌برداری از مراکز خرید، شما را با شرایط جدید متأثر از ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز آگاه سازیم.

 

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه