مجتمع های تجاری باشگاه مشتریان مراکز خرید
  • 1400/12/02

باشگاه مشتریان مراکز خرید

در دنیای امروز که پیشرفت فنّاوری زندگی انسان‌ها را در تمامی جنبه‌ها دگرگون کرده، بدون شک تأثیرات خود را بر روی تکنیک‌های فروش و بازاریابی نیز بیش از هر چیز گذاشته است. هنگامی‌که وارد یک مرکز خرید می‌شویم، با شیوه‌های مختلفی روبرو هستیم که هریک موجب جذب بیشتر مشتری و ترغیب او برای خرید می‌شود. یکی از مؤثرترین شیوه‌های جذب مشتری و افزایش فروش تحت عنوان باشگاه مشتریان مراکز خرید در این روزها ذهن بسیاری از صاحبان کسب‌ وکار را به خود مشغول کرده است. در این مقاله اطلاعاتی در خصوص این شیوه نوین بازاریابی و افزایش فروش در اختیار شما قرار می‌دهیم و شما را بیشتر با آن آشنا می‌کنیم.

معرفی باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان، عبارتی که سبب تحولی شگرف در زمینه کسب‌وکار و دنیای تجارت شده است، در حقیقت نام یک نرم‌افزار جهت مدیریت مشتری می‌باشد. به‌جای عبارت «باشگاه مشتریان مراکز خرید» ممکن است عباراتی چون باشگاه هواداری و یا باشگاه وفاداری مراکز خرید را شنیده باشید. این نرم‌افزار درواقع با تمرکز بر رفتار مشتری هنگام خرید از یک مرکز خرید، با اندازه‌گیری فاکتورهای متفاوتی می‌کوشد شناخت درستی از انواع مشتری به صاحبان کسب‌وکار بدهد تا مشتریان خود را علاقه‌مند به خرید از یک فروشگاه کند و اصطلاحاً حجم فروش آن فروشگاه افزایش می‌یابد. این نرم‌افزار فاکتورهایی مثل تعداد مرتبه‌هایی که یک مشتری از فروشگاه خرید می‌کند، علایق مشتری‌ها، فواصل زمانی بین خریدهای مشتری‌ها، میزان خرید و پرداخت وجوه توسط مشتری و سایر فاکتورهای مرتبط را ثبت کرده و تحلیل می‌کند. درنتیجه تحلیل‌هایی که این نرم‌افزار ارائه می‌دهد، فروشندگان می‌توانند در جهت ترغیب مشتری و اصلاح عادات خرید او، تصمیمات بهتری اخذ کنند و مدل کسب‌وکار خود را ارتقاء دهند.

 

ارتباط بین مشتریان و بخش فروش در باشگاه مشتریان

نرم‌افزار باشگاه مشتریان با تشخیص درست سلایق و عادات مشتریان و تحلیل آن‌ها با بهره‌گیری از امکانات خود موجب ایجاد حس وفاداری بین مشتری و باشگاه می‌شود. در این راستا، برای برقراری یک ارتباط صحیح بین مشتریان و باشگاه، کارت‌هایی با نام‌های «کارت وفاداری»، «کارت عضویت باشگاه»، کارت مشتریان VIP»، «کارت امتیاز گیری» و یا «کارت جایزه» در اختیار هر مشتری قرار می‌گیرد. در این کارت تمامی اطلاعات مربوط به مشتری شامل مشخصات فردی و شماره تلفن او ثبت می‌گردد. مشتریان با استفاده از این کارت در زمان خرید از تخفیفات ویژه‌ای برخوردار شود. به‌طوری‌که با هر بار خرید از مرکز خرید، مقداری از وجه خرید در کارت ذخیره می‌شود. مشتریان با مراجعه مدد به فروشگاه می‌توانند از این وجه ذخیره‌شده استفاده کرده و خرید کنند. علاوه بر این، در مناسبت‌های خاص و یا در صورت پر شدن سقف خرید، برخی مراکز خرید اقدام به شارژ کردن کارت مشتریان خود به‌عنوان هدیه و یا تخفیف ویژه می‌کنند که برای بسیاری از افراد بسیار ترغیب‌کننده است.

ارزیابی کارآمدی باشگاه مشتریان

بازده باشگاه مشتریان مراکز خرید به ابزار و امکاناتی بستگی دارد که یک فروشگاه در اختیار دارد. این ابزار و امکانات به شما این اجازه را می‌دهد که به‌راحتی بتوانید رفتار مشتریان از جنبه‌های مختلف را ارزیابی کنید. به‌عنوان‌مثال شما با استفاده از این ابزار می‌توانید تعداد مراتبی که یک مشتری از فروشگاه شما خرید کرده است و یا مقدار خرید او را متوجه شوید. در ادامه به بررسی این امکانات و ابزار می‌پردازیم.

باشگاه مشتریان هوشمند

در وهله اول باشگاه مشتریان مراکز خرید باید مجهز به یک سیستم هوشمند و یکپارچه باشد. دلیل این امر جلوگیری از اتلاف وقت و افزایش دقت فروش است. مشتریان نباید برای ثبت عضویت و دریافت کارت مراحل پیچیده و زمان بری را طی کند و این عمل باید در کمترین زمان ممکن انجام شود. علاوه بر این، سیستم‌های افزایش اعتبار و تخفیف‌ها در عین سرعت بالا باید با دقت هرچه‌تمام‌تر صورت گیرد. به‌عنوان‌مثال یکی از مراکز خرید قصد دارد برای مشتریانی که تعداد خریدشان از آن فروشگاه به بیش از 10 خرید می‌رسد اعتبار 25% مجموع خریدشان را شارژ کند. یک سیستم حرفه‌ای باید قادر باشد این مشتریان را تشخیص دهد و افزایش اعتبار مذکور به‌صورت خودکار صورت پذیرد.

باشگاه مشتریان توسعه‌پذیر

باشگاه مشتریان مراکز خرید باید قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشد. این بدین معنا خواهد بود که باشگاه مشتریان همگام با پیشرفت کسب‌وکار، تغییر سلایق مشتریان و یا افزایش شعب فروش، امکان توسعه داشته باشد. یک نرم‌افزار حرفه‌ای قادر است با سایر کسب‌وکارها تعامل برقرار کرده و امکان ارائه شیوه‌های مختلف افزایش فروش و جذب مشتری را دارد.

تحلیل گزارش‌های باشگاه مشتریان

بدون شک، بیشترین عاملی که در افزایش فروش در باشگاه مشتریان نقش دارد، تحلیل درست رفتار مشتریان است. باشگاه مشتریان باید امکان ارائه تحلیل دقیق و اصولی از رفتار خریداران را داشته باشد. این تحلیل باید زیربنای تصمیم‌های درست برای ترغیب مشتریان و افزایش وفاداری آنان نسبت به خرید از فروشگاه قرار گیرد.

هدفمند بودن تخفیف‌ها

یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب تشویق مشتریان به خرید از مراکز فروش می‌شود تخفیف است. تخفیف‌ها و یا به‌اصطلاح افرهایی که شما در نظر می‌گیرد باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • مشتری احساس کند با خرید از فروشگاه شما سود می‌کند.
  • مشتری بر اساس رفتار خرید و سلایق خودش ترغیب به مراجعه به فروشگاه شما شود.
  • در مناسبت‌های مختلف تخفیف‌های ویژه ارائه شود تا نام فروشگاه شما در ذهن مشتری حک شود.
  • میزان اثرگذاری تخفیف و یا آفر در مناسبت‌های مختلف قابل ارزیابی باشد.

 

نظم در باشگاه مشتریان

در هر کسب‌وکاری نظم از اصول لاینفک رسیدن به موفقیت است. یکی از اهداف ایجاد باشگاه مشتریان مراکز خرید، ایجاد نظم و یکپارچگی در کسب‌وکار است. این نرم‌افزار با راه‌اندازی یک بانک اطلاعاتی از مشتریان، نام، شماره تماس و تاریخ تولد و سایر اطلاعات هرکدام را به‌طور منظم در اختیار شما قرار می‌دهد. هراندازه که این اطلاعات دقیق‌تر و بانظم بیشتری ثبت‌شده باشند، تحلیل‌های نرم‌افزار از رفتار مشتری و بالطبع تصمیم‌های شما در جهت تشویق آنان درست‌تر خواهد بود.

 

سخن پایانی

در پایان، ذکر این نکته حائز اهمیت است که در پیشبرد هرچه بیشتر کسب‌وکار خود و با در نظر گرفتن طیف وسیع سلایق و علاقه‌مندی‌ها، بهره بردن از امکاناتی نظیر باشگاه مشتریان مراکز خرید بسیار سودبخش خواهد بود. چراکه این نوع از سیستم‌های فروش تأثیرات بسیار درخشانی در افزایش فروش و پیشرفت کسب‌وکارهای تازه تأسیس داشته‌اند و درعین‌حال از اقبال خوبی بهره‌مند بوده‌اند.

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه