مجتمع های تجاری اهمیت پایداری زیست محیطی در خرده فروشی‌ها (قسمت دوم)
  • 1400/12/02

اهمیت پایداری زیست محیطی در خرده فروشی‌ها (قسمت دوم)

در قسمت قبلی درباره‌ی اینکه پایداری زیست محیطی تبدیل به یک مسئولیت اجتماعی برای شرکت‌ها شده و برخی اقداماتی که در جهت تعهد به پایداری محیط زیستی باید انجام دهید، صحبت کردیم. اما در این مقاله می‌خواهیم به سایر کارهایی که برای جذب بیشتر مشتری و در عین حال با احترام به کره زمین انجام دهید را برای‌تان بازگو کنیم. پس تا اخر مطلب با ما همراه باشید.

 3. شما با نشان دادن اهمیت پایداری زیست محیطی به مشتریان‌تان روی آن‌ها تاثیرات عمیقی خواهید گذاشت. در واقع شما آن‌ها را به رعایت پایداری زیست محیطی تشویق می‌کنید و این خیلی خوب است!

این کار احتمالاً تأثیر خوبی روی عادات روزمره آن‌ها خواهد داشت. یک مثال عالی تجارت فنجان قهوه قابل استفاده یکبار مصرف (Keep Cup) است. آنها با شعار یک درصد برای زمین، بخشی از سود خودرا به خیریه‌هایی که به مسائل پایداری اهمیت می‌دهند، اهدا می‌کنند. به طور خاص، Keep Cup بر کاهش تأثیرات منفی وسایل یکبار مصرف مانند نی، کیسه‌های مواد غذایی و فنجان های قهوه تمرکز دارد.

در واقع در این شرکت، تمرکز اصلی بر بسته‌بندی‌های پایدار است. با هر سفارش خریدی که انجام می‌شود، مشتریان می‌توانند در مناطقی از جهان که از جنگل زدایی رنج می‌برد، درخت بکارند و به نوعی در این کار خیر سهیم شوند. به شرکت کنندگان این طرح نشان اتحاد بسته بندی سازگار با محیط زیست اختصاص داده می‌شود تا در وبسایت یا ویترین فروشگاه خود قرار دهند و اعتماد بیشتری را جلب نمایند. با این کار، آن‌ها نشان می‌دهند که به پایداری اهمیت می‌دهند و به همین واسطه برندشان مشهورتر می‌شود.

 4- پایداری زیست محیطی را در برند خود جای بیندازید و سعی کنید در این کار از خودتان خلاقیت نشان دهید، ولی هیچوقت برای نشان دادن آن تبلیغات عمومی انجام ندهید

. شما فقط باید به مشتریان خود نشان بدهید که آنها با خرید از شما چه کمک‌هایی به محیط زیست و زمین کرده‌اند. بازاریابی محتوا در این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است. شبکه‌های اجتماعی در این موضوع خیلی می‌توانند کمک کنند تا تصویر خوبی از برندتان بسازید. پس هیچوقت از بازاریابی محتوایی غافل نشوید.

برای برندسازی‌تان  موارد زیر را در نظر بگیرید:

 چه کسانی یا چه عواملی باعث به سود رسیدن کسب و کار شما می‌شوند؟ تلاش‌های شما چگونه می‌تواند تجربه بهتری را برای مشتریان ایجاد کند؟ با پایدار کردن کسب و کارتان چه چیزی عاید شما می‌گردد؟پاسخ به این سوالات در تولید محتوای بهتر به شما کمک می‌کند.

 آدری میگوت-آدولا ، بنیانگذار مارک جواهرات آفریقایی Yala Jewellery با بیش از 150 صنعت‌گر در کنیا و در محیط کاری ایمن و سالم کار می‌کند. داستان‌ها و عکس‌های شرکت آن‌ها به طور برجسته‌ای در وبسایت‌شان نشان داده شده است. زیرا آن‌ها می‌خواهند مشتری‌ها، تولیدکنندگان جواهرات‌شان را بشناسد و إحساس صمیمیت بیشتری با آن‌ها داشته باشند.

 استراتژی‌های دیگر مانند همکاری با سایر برندها، ارسال پیام و ایمیل مارکتینگ راه‌های عالی دیگری برای به روز نگه داشتن مشتریان شما است. با ادامه این کار در طولانی مدت، شما به مشتریان نشان خواهید داد که به مساله پایداری محیط زیستی در ارائه محصولات خود پایبند هستید.

 5- تقلب نکنید! گرین واشینگ (وانمود کردن به پایداری سازی) حرکت جدیدی نیست، اما تظاهر به آن در بین برندها رو به افزایش است. گرین واشینگ یعنی شما در کارتان وانمود می‌کنید که به تمامی مسائل پایداری اهمیت می‌دهید در حالی که در واقعیت به آن عمل نمی‌کنید.

این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که مشاغل به جای استراتژی بلند مدت، پایداری را به عنوان یک استراتژی کوتاه مدت در جهت منفعت بیشتر، تلقی کنند. این کار برای افزایش فروش، وسوسه انگیز است اما غیر واقع بینانه و غیراخلاقی است. یک مثال معروف از این حقه‌بازی شرکت‌ها را برای‌تان مثال می‌زنم که توسط جسیکا آلبا بازیگر هالیوود انجام شد. شرکت Honest پاک کننده‌های خانگی، محصولات کودک و آرایشی "نچرال" تولید می‌کند. به دلیل تبلیغات گمراه کننده و برچسب زدن تقلبی به مواد اولیه، مورد شکایت های قضایی متعددی قرار گرفت. درآمد آن‌ها بیش از 1 میلیون دلار بود ولی اعتبار برند آن‌ها به شدت آسیب دید و این رقم به شدت کاهش یافت!

شما که نمی‌خواهید به سرنوشت آن‌ها دچار شوید؟ قطعاَ خیر.

 

امروزه تقاضای زیادی برای کسب و کارهای سازگار با محیط زیست (برندهایی که به مساله پایداری زیست محیطی اهمیت می‌دهند) وجود دارد. استفاده از کلمه "پایدار" در برند تجاری شما نه تنها باعث کاهش فروش نمی‌شود بلکه منجربه فروش بیشترتان می‌گردد. مطمئن شوید که محصولات شما دارای برچسب اعتماد هستند . به منظور  عدم گمراه کردن مشتریان، برچسب زدن صحیح، امری حیاتی است. باز هم تکرار می‌کنم که تقلب نکنید! چون این کار می‌تواند خیلی خیلی به اعتبار شما آسیب بزند. بر روی برچسب‌های‌تان نهایت دقت را داشته باشید که اطلاعات نادرست و یا دروغ بر روی آن نوشته نشود.

مطالعه‌ای که توسط Asia Pulp & Paper انجام شده است، نشان می‌دهد که بیش از 80٪ آمریکایی‌ها اطلاعات پایداری محیط زیستی را بر روی برچسب‌ها بررسی می‌کنند و اگر برچسب پایداری داشته باشد 51 درصد از مشتریان ، آن محصول را به دیگران توصیه می‌کنند. بنابراین، این مسئله نیز بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شما به حساب می‌آید.

 دریافت گواهینامه‌های استاندارد و کیفیت محصول در اطمینان بخشی به برندتان به شما کمک زیادی می‌کند. درواقع دریافت آن‌‌ها باعث می‌شود که برند شما در نزد مصرف‌کنندگان بسیار قابل اعتمادتر شود.

به عنوان مثال برند لوازم التحریر نوتی، فقط از کاغذهای دارای گواهینامه Forest Stewardship Council استفاده می‌کند. در واقع این کار به مشتریان شما این اعتماد را می‌دهد که محصولات شما از نظر محیط زیستی  پایدار است.

 به نظر شما منفعت  داشتن یک تجارت که به مسائل و مشکلات زیست محیطی اهمیت می‌دهد، چیست؟ اولین پاسخ کوبنده این است که با این کار، شما به بخشی از راه‌حل تبدیل می‌شوید نه بخشی از مشکل! در واقع پایداری زیستی در محصولات‌تان نشان می‌دهد که شما به مسائل اجتماعی و زیست محیطی اهمیت می‌دهید و می‌خواهید به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک بخشی از این روند باشید. در نهایت  این یک بازی برد برای برند شما و کره زمین است!

امیدوارم این نکات برای برند شما مفید واقع شود. یادتان باشد، پیش از اینکه شما یک تولیدکننده یا خرده‌فروش باشید، یک انسان بر روی این کره‌ خاکی به حساب می‌آیید. پس احترام و تعهد به پایداری زیست محیطی و جلوگیری از آلودگی بیشتر محیط اطراف‌مان بیش از هرچه برای خودمان و آینده‌ای که پیش رو داریم، سودمند است.

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه